روزخجسته مادرمبارکباد !
صباح صباح

وپروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر ومادر ( خود ) احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها ( حتى ) اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى . (سوره: ۱۷ ، آیه: ۲۳ )

مادراي اميد  امروز وصبا

مادراي سرچشمه مهرووفا

ازتوعالم وآدم  جان  گرفت

مادر اي فرشته بهشت خدا.

(صباح )

 

زیباترین واژه دنيا مادر است. زیباترین خطاب مادر جان است. مادر واژه ایست سرشار از امید و عشق. واژه ای شیرین و مهربان که از ژرفای جان بر می آید.

هشت مارچ، نماد مبارزه حق طلبانه و آزادی خواهانه زنان که با هشت مارچ 1875 - روز به خون کشیدن خواسته های برحق زنان کارگر نیویارک –آغازشد، سي وشش سال طول کشید تا در نتیجه تلاش کلاراتسکین کمونیست برجسته آلمانی، در سال 1911، به عنوان روز همبستگی جهانی زنان، به رسمیت شناخته شود. به علاوه پس از تصویب آن نیز با وجود واکنش خشن جامعه طبقاتی در جوامع مختلف عملا خود را به عنوان روزهمبستگی جهانی، روز اعتراض به بی عدالتی ها ونابرابری ها و رفع ستم جنسی و طبقاتی به ثبت رساند.در این میان جنبش جهانی زنان، توانسته است به نیروئی تاثیرگذار در روند صلح و آزادی خواهی و حفظ محیط زیست. در سراسر جهان تبدیل شود و با افتخار می توان گفت که این خود دستاورد کمی نیست. پس افتخاربه زن که مادراست.

هشتم مارچ روزتجلی همبستگی مبارزاتی زنان برعلیه  تبعیض جنسی و قوانین ارتجاعی  درجهان است . این روز پرشکوه یاد آور مبارزات و رشادتهای زنان آزادیخواه است که  درمبارزه برعلیه نابرابری و ستم و تبعیض جنسی درجهان ازهیچ تلاشی فروگذار نکردند. گرامیداشت هشت مارچ درعین حال درس آموزی از تجربیات بیش ازیکصد سال  مبارزه بی وفقه علیه  تاریک اندیشی و ستم ونابرابری وتبعیض علیه زنان  درزمان حال نیز هست.

امروز آنچه بر بشریت، بویژه برنیمی ازآن، بر مادران، خواهران، همسران و دختران بشریت می گذرد، تراژدی هولناکی است. فاجعه ای توصیف ناپذیریست. آن فاجعه ای که فقط آنان تاب تحمل آن را دارند. در دنیای به اصطلاح پیشرفته، به نوعی و در جهان پس مانده به نوعی دیگر، مورد ظلم، تعدی و تجاوز قرار می گیرند، پایمال می شوند، سرکـوب می گـردند. در جهانی که اقلیتی نا چیز، ستم طبقاتی و متعاقـب آن فـقـر، سیه روزی، گرسنگی و هزاران نکـبت و بدبختی دیگر را بر اکـثریت بشریت تحمیل کـرده است، با اعمال تبعیض جنسی، ستم مضاعـف را نیز بر زنان روا داشته اند.

 

 مادرم شبنم گلبرگ حيات

پدرم عطر گل ياس بقاست

مادرم وسعت دريای گذشت

پدرم سا حل زيبای لقاست

مادرم آئينه حجب و حيا

پدرم جلوه ايمان و رضاست

مادرم سنگ صبور دل ما

پدرم درهمه حال کارگشاست

مادرم شهر اميداست و هنر

پدرم حاکم پيمان و وفاست

مادرم باغ خزان ديده دهر

پدرم برسرما مرغ هماست

مادرم موی سپيد کرده زحزن

پدرم نقش همه خاطره هاست

مادرم کوه وقار است و کمال

پدرم چشمه جوشان عطاست . (؟؟؟)

مادر، سازنده جهان و تابلوی آفريدگار است

  

تويي تو قبله و روي سجود م

تو آغاز و تو انجام  سرو د م

مقربا ني  سرا پاي  تو ميشم

تو بالا  تر زهر بودو نبود م .

بهشت زير پاي مادران است. مادرمظهر قداست و پاکي است.

هر زنی، یک مادر است ویک دختر، یک خواهر است و یک همسر. زن آفریدگار است و خالق. زن مظهر مهر و عطوفت، زیبائی و لطافـت است ومظهرعشق است و وفا، عشقی ابدی و پایدار. زنان سمبول مقاومت و ایستاگی، ایثار و از خودگذشتگی. زنان نیمی از جمعیت بشری اند، نیمه ای فداکار، نیمه ای جان نثار. آن نیمه ای که هم خود و هم نیمه دوم را خلق می کند و با شیره جان خویش، در دامن پاکش، در آغوش گرمش می پروراند. آنان را گرامی بداریم و ارج بگذاریم.

 زحمات بي دريغي که مادر براي فرزندانش مي کشد به هيچ وجه قابل جبران نيست و نام نهادن يک روز به نام مادر  نمي تواند پاسخگوي  ايثار و از خود گذشتگي او باشد . روز مادر گرامي ترين روزاست. شايد همين يم روز نيز بتواند مراتب ارادت فرزندان را به مادران ابراز کند.

مادر استوره ي فداکاري، جلوه هاي صبوري و آينه هاي بردباري اند که کودک را از آغاز بودنش در آغوش پر مهر خويش گرفته و درپناه حمايت خود مي پرورانند. لحظه اي از فکر کودک خود غافل نمانده و اندکي بي توجهي به او روا نمي دارند. چه زيباست اگر چنين استوره هاي صبوري و فداکاري را، گاهِ پيري که نيازمند حمايت و هم ياري اند، با مهرباني و رحمت بپذيريم، دست ياري به سويشان بگشاييم، و مقام بلندشان را پاس داريم.

مادر الماسي است گرانبها ومادر تکه اي است از احسان بزرگ خدا.

مادرم دلم مي‌گيرد، آن زماني كه براي برخاستن از زمين ياري مي ‌طلبي يا آن زماني كه موهاي سپيدت بر روي پيشانيت خودنمايي مي ‌كند.  خطهاي زيبا و مهربان زير چشمانت غم را بر دل هرفرزندي مهمان مي ‌كند، غمي كه گاه نشان از جدايي دارد.  تو هميارديروز بودي و دستان ناتوان، ظريف و كوچك فرزندت را در دستان گرمت مي ‌فشردي و بي ‌ريا و بي ‌هيچ چشم داشتي تمام وجودت را نثارش مي‌كردي تا فقط، بخندد .

 

دلم مادر بيا دت لا له گونست

سراپا غصه وکوهي جنونست

درين دشت سکوت وشهراندوه

زهرتفسيرزهرتعبيربيرونست .

زن رابخاطرآن دوست داريم که مادراست. واگر بخواهيم ازمادر تشکر کنم باید از همه خوبیهایش – نه فقط از مادربودنش و مادر رامی بینم که همسر خوبی برای پدر ، خواهری برای برادر  و دوستی خوب برای دوستان ، شاگرد خوبی برای معلم ، همسایه وظیفه شناسی نسبت به همسایگان و شهروند محترمی برای هموطنانش است . اگر همه خوبیهایش را بر شماريم باید از همسر خوب بودنش ، از مهرباني هاي خواهری اش و از همه رسالت هايش بگويم.

مادر استوره ي فداکاري، جلوه هاي صبوري و آينه هاي بردباري اند که کودک را از آغاز بودنش در آغوش پر مهر خويش گرفته و در پناه حمايت خود مي پرورانند. لحظه اي از فکر کودک خود غافل نمانده و اندکي بي توجهي به او روا نمي دارند. چه زيباست اگر چنين استوره ي صبوري و فداکاري را، گاهِ پيري که نيازمند حمايت و هم ياري اند، با مهرباني و رحمت بپذيريم، دست ياري به سويشان بگشاييم، و مقام بلندشان را پاس داريم.

(زمانی که یک مادربه فرزند ش نگاه می کند که آرام در میان وسايل بازي اش به خواب رفته است، به این فکر می کند که فردایشان هرچه قدر هم زیبا باشد هرگز نمی تواند جای آن لحظه ناب را بگیرد. ژوآن بینز)


May 7th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي